تارخ انتشار: یکشنبه 20 اسفند 1396 - 11:11
کد خبر : 38256
93 بازدید

فیلمی زنانه اما نه جسورانه… / نگاهی به “اسرافیل” ساخته آیدا پناهنده

با جانبداری آشکار فیلمساز از یکی از قطب‌ها توازن و تعادل قرینه‌وار اثرش از بین می‌رود.

فیلمی زنانه اما نه جسورانه… / نگاهی به “اسرافیل” ساخته آیدا پناهنده

به گزارش نگارانه به نقل از هنرآنلاین؛ فیلم “اسرافیل” به کارگردانی آیدا پناهنده با تقسیم روایت خود به دو بخش کاملاً جداگانه با تمایز آشکار در لوکیشن، قاب‌بندی، رنگ و نور و فضاسازی درباره ماهی در شمال و سارا در تهران، به‌صورت عامدانه تن به دوپارگی می‌دهد تا با چنین تمهید فرمالیستی بلاتکلیفی و تردید و سرگردانی بهروز بر سر دوراهی و بزنگاه پیچیده، دشوار و دردناک میان دو زن را ترسیم کند و از این رو موقعیت بحرانی و تپنده داستان پیرامون انتخاب شخصیت مرد شکل می‌گیرد و تصمیم نهایی او را به‌عنوان مهم‌ترین اتفاق فیلم برجسته و مؤکد می‌سازد.

اما “اسرافیل” فیلم بهروز نیست که باید میان عشق قدیمی ناکام که حسی توأمان از گناه و حسرت از گذشته را با خود دارد و عشق جوان و تازه‌ای که امیدی برای شروع دوباره در آینده به نظر می‌رسد، یکی را برگزیند و با خوشبختی یکی به بدبختی دیگری تن دهد. زیرا مرد از ابتدا تا انتها در برابر هر دو زن منفعل و درمانده و بی‌عمل رفتار می‌کند و در ملاقات و گفتگوهای دونفره‌اش با هر کدام، هیچ کلنجار و چالش احساسی پیچیده و متناقض و دوگانه‌ای برایش شکل نمی‌گیرد و درنهایت نیز او نیست که دست به انتخاب می‌زند و ماهی به‌جایش تصمیم مهم و سرنوشت‌ساز داستان می‌گیرد.

با چنین رویکردی “اسرافیل”، فیلم ماهی است که با او آغاز می‌شود و پایان می‌گیرد و حتی وقتی دوربین او را در شمال وامی‌گذارد و با سارا در تهران همراه می‌شود، همچنان سایه او را بر داستان می‌بینیم. مخصوصاً که اساساً وضعیت سارا با همه مشکلاتش به‌اندازه وضعیت ماهی از لحاظ دراماتیک برانگیزاننده تلقی نمی‌شود و قدرت و اهمیتی که هدیه تهرانی به‌عنوان یک ستاره قدیمی اما همچنان محبوب به نقش می‌بخشد، حضور هدی زین‌العابدین را به‌عنوان یک بازیگر نوظهور کمرنگ می‌کند.

دقیقاً همین تعلق خاطر آیدا پناهنده به شخصیت و قصه ماهی و واگذاری انتخاب نهایی به او به‌جای بهروز، استراتژی آگاهانه دوپارگی روایت را به نقطه‌ضعف فیلم تبدیل می‌کند و با جانبداری آشکار فیلمساز از یکی از قطب‌ها توازن و تعادل قرینه‌وار اثرش از بین می‌رود و قصه سارا ماهیت مستقل خود را از دست می‌دهد و وسط داستان ماهی به‌صورت قطعه‌ای تحمیلی و مزاحم به نظر می‌رسد و مخاطب منتظر می‌ماند تا زودتر از دنیای تیره‌وتار تهران به چشم‌اندازهای شمال بازگردد و سرنوشت ماهی را دنبال کند و فیلم از شکل‌گیری دو نیمه عاشقانه که به یک اندازه همدلی بهروز و ما را به دست آورد، ناتوان می‌ماند.

اما مهم‌ترین نکته‌ای که مرا موقع تماشای “اسرافیل” از مواجهه با یک اثر زنانه جسورانه ناامید می‌کند، انتخاب نهایی ماهی است که فیلم را چندین گام عقب‌تر از اثر قبلی فیلمساز قرار می‌دهد. اگر در “ناهید” تصمیم پایانی زن یک کنش قهرمانانه و ساختارشکنانه به‌حساب می‌آید، به این دلیل است که زن بجای عقب‌نشینی برای به دست آوردن حق طبیعی‌اش به‌عنوان یک زن و مادر با دنیای مردسالارانه اطرافش می‌جنگد و با انتخابی از سر آگاهی و شجاعت از یک زن سنتی با کلیشه‌های رایج فراتر می‌رود و در جایگاه یک زن فعال، قدرتمند و آگاه قرار می‌گیرد.

در حالی که در “اسرافیل” وقتی ماهی به‌عنوان یکی از زن‌ها دست به انتخاب می‌زند، از سر قدرت و جسارت نیست و همان کاری را می‌کند که جامعه سنتی و محافظه‌کار از زنی در موقعیت او انتظار دارد که خود را به‌عنوان زنی میانسال و نابارور کنار بکشد تا دختر جوان و زیبا و زاینده جای او را در زندگی مرد بگیرد و خانه خالی‌اش در آن سوی دنیا را با بچه‌هایی که برایش می‌آورد، پر کند. در واقع ماهی که از نظر پناهنده قهرمان داستانش به‌حساب می‌آید، بجای اینکه نقش برهم زننده و اخلالگرانه‌ای در نظام جنسیتی رایج از زن را بر عهده بگیرد، در جهت تثبیت همان گفتمان‌های کلیشه‌ای دست به عمل می‌زند و اجازه می‌دهد سنت‌ها و ارزش‌های کهنه و عقب‌افتاده پیرامونش او را دوباره به همان ناکامی در جوانی‌اش بکشاند.

اخبار مرتبط

  1. محمد علیزاده مهمان خندوانه شد - 30,311 بازدید
  2. بزرگترین نمایشگاه ” بهشت و جهنم” در استان البرز برگزار شد+عکس - 6,514 بازدید
  3. بیوگرافی مینا ساداتی بازیگر سریال تنهایی لیلا + عکس - 5,758 بازدید
  4. اصحاب هنر و ادبیات از مهمترین عوامل تولید فکر و فرهنگ در یک جامعه است / از راه نویسندگی درآمدی کسب نکردم - 5,731 بازدید
  5. پشت صحنه سریال شهرزاد - 5,504 بازدید
  6. روایتی هنرمندانه از امام هشتم/ از ˝قدمگاه˝ تا ˝ضامن آهو˝ فرشچیان - 5,383 بازدید
  7. اسامی آثار بخش مسابقه جشنواره ملی فیلم فجر ۳۶ اعلام شد - 5,051 بازدید
  8. آغاز سریال 100 قسمتی «کیمیا» از مهر + عکس‌های گرجستان - 5,045 بازدید
  9. تشییع پیکر مرحوم علی طباطبائی - 4,821 بازدید
  10. سینمای ایران، سینمای هنری نیست/ با وجود مردم، بازیگران مطرح می شوند - 4,783 بازدید
  11. نمایش سنتی پرده خوانی “معرفی جاذبه های تاریخی شهر کرج” برگزار شد+عکس - 4,332 بازدید
  12. کاریکاتور/از سهل انگاری جناب خوان تا ویزیت دکتر!!؟؟ - 4,284 بازدید
  13. شب یلدا بهانه ای برای باهم بودن - 4,202 بازدید
  14. نقد و بررسی کتاب “پرنیان” در فرهنگسرای الغدیر شهریار برگزار شد+عکس - 4,149 بازدید
  15. «شاهزاده روم» و «پینوکیو» به بخش خارجی جشنواره نوجوانان رفتند - 4,092 بازدید
  16. کاریکاتور/13 آبان؛ روز فریاد مرگ بر آمریکا - 3,998 بازدید
  17. نوشتن مانند نقاشی است باید همه پیرامون را به تصویر کشید - 3,885 بازدید
  18. نقاشی دیواری، هنر شهرآرایی - 3,855 بازدید
  19. نمي توان بوسيله هنر كسب درآمد كرد/ نويسنده نسبت به كارهايش حكم يك مادر را دارد - 3,842 بازدید
  20. علی طباطبایی بازیگر جوان به سوی خانه‌ ابدی‌ تشییع شد - 3,809 بازدید
  21. استفاده از ترانه «تولدت مبارک» برای همگان رایگان شد - 3,764 بازدید
  22. ترکیب دستاوردهای معماری مدرن و کیفیت فضایی معماری گذشته - 3,738 بازدید
  23. مریم قهرمانی:امیدوارم روزی برسد که «مذهب» را از «فرهنگ و هنر» تفکیک کنیم/من واقعاً ولنگاری فرهنگی در استان البرز احساس نمی کنم - 3,697 بازدید
  24. عکس های دیدنی طبیعت از قاب دوربین هنرمند البرزی - 3,634 بازدید
  25. عکس های دیدنی “قاب تنهایی” هنرمند البرزی - 3,621 بازدید
  26. وقتی کودکان جنگ در دنیای رسانه را نقاشی می‌کنند! - 3,594 بازدید
  27. هشت سال دفاع مقدس به روایت تصویر - 3,588 بازدید
  28. نیکی کریمی در پشت صحنه سریال ˝سرزمین کهن˝ / عکس - 3,267 بازدید
  29. جواد رضویان با برنامه ˝سه شو˝ به تلویزیون می‌آید - 3,243 بازدید
  30. حضور در فیلم محمد رسول الله، رایحه ای که زندگی من را دگرگون کرد/ تاثیر کارفرهنگی خیلی بالاتر از هزاران سخنرانی است - 3,186 بازدید
سانس های سینما پرشین
1 10 الی 12
2 16 الی 18

لونه زنبور

کارگردان: برزو نیک نژاد

سانس های سینما هجرت
1 10:30الی 12:30
2 16 الی 18

لونه زنبور

کارگردان: برزو نیک نژاد

سانس های سینما ساویز
1 11 الی 13
2 15 الی 17

لونه زنبور

کارگردان: برزو نیک نژاد

تبلیغ شما

تبلیغ شما

تبلیغ شما

تبلیغ شما

تبلیغات