تارخ انتشار: پنجشنبه 17 اسفند 1396 - 11:32
کد خبر : 38192
77 بازدید

یادداشت یک منتقد سینما

«مادری» روایت عشق های یک طرفه در قاب سنت و صمیمیت است

یک منتقد سینما و مدرس دانشگاه معتقد است که فیلم «مادری» به کارگردانی رقیه توکلی روایت عشق های یک طرفه در قاب سنت و صمیمیت دانست.

«مادری» روایت عشق های یک طرفه در قاب سنت و صمیمیت است

به گزارش نگارانه به نقل از مهر؛ علی صالحی منتقد سینما و مدرس دانشگاه طی یادداشتی به بررسی فیلم «مادری» به کارگردانی رقیه توکلی پرداخت.

در متن این یادداشت چنین آمده است:

«مادری» اولین کار بلند سینمایی رقیه توکلی است که توانسته بود در سی و پنجمین جشنواره فجر به بخش مسابقه راه یابد و توجه منتقدان و مخاطبان را به خود جلب نماید. «مادری» با بازی نازنین بیاتی، هومن سیدی، هانیه توسلی و تهیه کنندگی سیاوش حقیقی، روایت هوشمندانه و زنانه ای است که شیوه های متفاوت برخورد ۲ خواهر در مواجهه با مشکلات شان را در فضای بافت قدیمی جهان شهر یزد به تصویر کشیده است.

تباین و تضاد، به عنوان گمشده سینمای امروز ایران در قصه «مادری» آنچنان باطراوت رخ داده است که مخاطب را در طول فیلم از خستگی کسل کننده می رهاند. این تضاد، هم در ظاهر و هم در معنای فیلم مشهود است. تضاد میان لوکیشن سنتی و قصه جاری در زندگی مدرنیته، تضاد آرامش فضای رخ دادن داستان با آشوب های زندگی های امروزه، تضاد عشق های یک طرفه در داستان زندگی ۲ خواهر و … در جای جای فیلم مخاطب را به سمت تکاپوهای درونی فیلم سوق می دهد و به رغم آن که در بخش هایی از فیلم، کار به سمت یکنواختی رفته اما پتانسیل تباین جاری در فیلمنامه، آن را قابل تحمل می سازد. تضاد نگاری در فیلم «مادری» اتفاقی ارزنده و احیاگرانه است که طی این سال ها تا حدودی به دست فراموشی سپرده شده بود.

از دیگر ویژگی های ممتاز «مادری»، می توان به فضای زنانه جاری در داستان که بیشتر از روحیه کارگردان نشات گرفته است اشاره کرد. این فضا به هیچ عنوان «مادری» را در زمره کارهای فمینیستی قرار نداده است. «مادری» لطافت مادرانگی را آنچنان شیرین و ماهرانه به تصویر کشیده که فاصله آن با رویکردهای فمینیستی حفظ شده است. پرواضح است که «مادری» نشانه موفقی از اسطوره پردازی مادرانه است نه زن محورانه. کهن الگوی «مادر» آنقدر به شایستگی در این فیلم به ثبت رسیده که گاها برخی مردهای ماجرا نیز در مقاطعی از فیلم، «مادری» می کنند. اگرچه پرداختن نیمه کاره به کودک های درون شخصیت های اصلی داستان، اندکی به روح ظریف و زنانه حاکم بر فیلم آسیب رسانده است اما فضای معماری سنتی و لهجه بومی یزدی، حریر نازکی را در پهنای فیلم گسترانده و به یاری کارگردان آمده است.

در کنار فیلمبرداری خوب و کم نقص و بازی روان نازنین بیاتی و هومن سیدی، نباید از موسیقی محتوی گرایانه ستار اورکی به سادگی گذشت. اورکی با درک درست موقعیت عاشقانه و لوکیشن های خاص فیلم «مادری» توانسته است یکی از موفق ترین کارهای خود را در فیلم «مادری» به ثبت برساند. بی تردید همگامی درست موسیقی و سکوت ها با صحنه های فیلم، در به بار نشستن احساس نوشتاری فیلمنامه نقش مهم و حیاتی ایفا نموده و ویژگی های ممتاز اورکی را در حوزه موسیقی سینما بار دیگر به روشنی ترسیم نموده است.

توکلی در جای جای اولین فیلم بلندش، به سنت و صمیمیت پایند مانده و این سنت گرایی به روشنی در همه بخش های فیلم آشکار است. او با تجربه و آشنایی کافی با احساس حاکم در بافت قدیم جهان شهر یزد، از ظرافت های موجود در لوکیشن کار به خوبی بهره گرفته است و بدون غلو و اغماض، حقیقت لطیف جاری در معماری سنتی ایرانی اسلامی را به نمایش درآورده است، به بیان دیگر، مخاطب در پوسته زیرین فیلم «مادری»، فیلم مستند گونه ای از زیبایی های جاری در فضاهای سنتی و باستانی را به نظاره می نشیند و از آن لذت می برد.

به رغم همه تنش ها و تلخی های داستان فیلم، اما کارگردان هنرمندانه مخاطب را از گرفتار آمدن در دل گرفتگی کاذب رهانیده و او را تا آخرین سکانس کار، امیدوار به آینده نگه می دارد و مخاطب را برای پذیرش محتوی داستان متقاعد می سازد.

به هر روی، «مادری» فیلمی موفق و خوش نگار است که نکات مثبت و ارزشمند آن بر کاستی هایش می چربد و بی دلیل نیست که از میان فیلم های متعدد با کارگردانانی نام آشنا، از سوی هیات انتخاب به بخش مسابقه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر راه یافته بود».

اخبار مرتبط

  1. محمد علیزاده مهمان خندوانه شد - 30,307 بازدید
  2. بزرگترین نمایشگاه ” بهشت و جهنم” در استان البرز برگزار شد+عکس - 6,514 بازدید
  3. بیوگرافی مینا ساداتی بازیگر سریال تنهایی لیلا + عکس - 5,758 بازدید
  4. اصحاب هنر و ادبیات از مهمترین عوامل تولید فکر و فرهنگ در یک جامعه است / از راه نویسندگی درآمدی کسب نکردم - 5,731 بازدید
  5. پشت صحنه سریال شهرزاد - 5,504 بازدید
  6. روایتی هنرمندانه از امام هشتم/ از ˝قدمگاه˝ تا ˝ضامن آهو˝ فرشچیان - 5,383 بازدید
  7. اسامی آثار بخش مسابقه جشنواره ملی فیلم فجر ۳۶ اعلام شد - 5,051 بازدید
  8. آغاز سریال 100 قسمتی «کیمیا» از مهر + عکس‌های گرجستان - 5,045 بازدید
  9. تشییع پیکر مرحوم علی طباطبائی - 4,821 بازدید
  10. سینمای ایران، سینمای هنری نیست/ با وجود مردم، بازیگران مطرح می شوند - 4,783 بازدید
  11. نمایش سنتی پرده خوانی “معرفی جاذبه های تاریخی شهر کرج” برگزار شد+عکس - 4,332 بازدید
  12. کاریکاتور/از سهل انگاری جناب خوان تا ویزیت دکتر!!؟؟ - 4,284 بازدید
  13. شب یلدا بهانه ای برای باهم بودن - 4,202 بازدید
  14. نقد و بررسی کتاب “پرنیان” در فرهنگسرای الغدیر شهریار برگزار شد+عکس - 4,149 بازدید
  15. «شاهزاده روم» و «پینوکیو» به بخش خارجی جشنواره نوجوانان رفتند - 4,092 بازدید
  16. کاریکاتور/13 آبان؛ روز فریاد مرگ بر آمریکا - 3,998 بازدید
  17. نوشتن مانند نقاشی است باید همه پیرامون را به تصویر کشید - 3,885 بازدید
  18. نقاشی دیواری، هنر شهرآرایی - 3,855 بازدید
  19. نمي توان بوسيله هنر كسب درآمد كرد/ نويسنده نسبت به كارهايش حكم يك مادر را دارد - 3,842 بازدید
  20. علی طباطبایی بازیگر جوان به سوی خانه‌ ابدی‌ تشییع شد - 3,809 بازدید
  21. استفاده از ترانه «تولدت مبارک» برای همگان رایگان شد - 3,764 بازدید
  22. ترکیب دستاوردهای معماری مدرن و کیفیت فضایی معماری گذشته - 3,738 بازدید
  23. مریم قهرمانی:امیدوارم روزی برسد که «مذهب» را از «فرهنگ و هنر» تفکیک کنیم/من واقعاً ولنگاری فرهنگی در استان البرز احساس نمی کنم - 3,697 بازدید
  24. عکس های دیدنی طبیعت از قاب دوربین هنرمند البرزی - 3,634 بازدید
  25. عکس های دیدنی “قاب تنهایی” هنرمند البرزی - 3,621 بازدید
  26. وقتی کودکان جنگ در دنیای رسانه را نقاشی می‌کنند! - 3,594 بازدید
  27. هشت سال دفاع مقدس به روایت تصویر - 3,588 بازدید
  28. نیکی کریمی در پشت صحنه سریال ˝سرزمین کهن˝ / عکس - 3,267 بازدید
  29. جواد رضویان با برنامه ˝سه شو˝ به تلویزیون می‌آید - 3,243 بازدید
  30. حضور در فیلم محمد رسول الله، رایحه ای که زندگی من را دگرگون کرد/ تاثیر کارفرهنگی خیلی بالاتر از هزاران سخنرانی است - 3,186 بازدید
سانس های سینما پرشین
1 10 الی 12
2 16 الی 18

لونه زنبور

کارگردان: برزو نیک نژاد

سانس های سینما هجرت
1 10:30الی 12:30
2 16 الی 18

لونه زنبور

کارگردان: برزو نیک نژاد

سانس های سینما ساویز
1 11 الی 13
2 15 الی 17

لونه زنبور

کارگردان: برزو نیک نژاد

تبلیغ شما

تبلیغ شما

تبلیغ شما

تبلیغ شما

تبلیغات