تارخ انتشار: چهارشنبه 17 آبان 1396 - 11:21
کد خبر : 33990
593 بازدید

ققنوس در تاریکی/ یادداشت میثم داودی برای فیلم شگفت انگیز هجومِ شهرام مکری

این یادداشت بلافاصله بعد از دیدن فیلم نوشته شده است ، پس تمام آن برداشت شخصی نگارنده است و وحی منزل نیست

ققنوس در تاریکی/ یادداشت میثم داودی برای فیلم شگفت انگیز هجومِ شهرام مکری

به گزارش نگارانه؛  در میان پرده خون عشق را گلزارها

عاشقان را با جمال عشق بی‌چون کارها

عقل گوید شش جهت حدست و بیرون راه نیست
عشق گوید راه هست و رفته‌ام من بارها …

مولانا

یادداشتی بر فیلم شگفت انگیز «هجوم»
نکته : این یادداشت بلافاصله بعد از دیدن فیلم نوشته شده است ، پس تمام آن برداشت شخصی نگارنده است و وحی منزل نیست …

مدت ها بود به این فکر می کردم که چرا در ایران جدا از نبود امکانات، اقدامی برای خلق دنیایی جدید مانند فیلمهایی نظیر آواتار یا مدمکس نمی شود . هجوم اما نشان داد که برای خلق جهانی تازه و گشودن پنجره ای نو رو به روی مخاطب ، لزوما به پروداکشن عظیم نیاز نیست و خلاقیت و جسارت و از همه مهمتر جاه طلبی فیلمساز است که از همه چیز بیشتر اهمیت دارد .
در هجوم ، تاریکی بر گوشه ای از دنیا که دورش حصار کشیده اند ، چیره شده و مردم دارند کم کم به خون آشام هایی بیزار از نور تبدیل می شوند که برای بقا به “خون” نیاز دارند . فیلم از جایی شروع می شود که پلیس ، علی را برای بازسازی صحنه قتل سامان که یکی از هم تیمی هایش بوده به ورزشگاهی مه گرفته می آورد . کم کم ما متوجه می شویم که از طرفی علی عاشق سامان بوده و از طرف دیگر سامان به خون آشام تبدیل شده بوده و بعد از اینکه دیگر بچه های تیم به او خون اهدا نکرده بودند ، اقدام به قتل دو نفر از بچه ها کرده است و پس از آن علی او را کشته و در چمدان گذاشته و آنطرف حصارهایی که در فاصله ای بسیار دور از ورزشگاه قرار دارند ، انداخته است .
اما از طرف دیگر علی می فهمد سامان یک خواهر دوقلو داشته و در اصل علی عاشق او بوده است و تمام ابراز علاقه اش به او بوده و حتی او را به جای سامان کشته است . ماموران هم گویا هدفشان این است که بفهمند آیا سامان تبدیل به خون آشام شده بوده یا نه و اگر شده بوده چه کسانی به او در پنهان شدن کمک کرده اند و آن طور که مشخص است قتل سامان اهمیت چندانی ندارد .
با اینکه فیلم در یک برداشت بلند فیلمبرداری شده ، زمان و مکان و حتی شخصیت ها مدام در حال تغییر هستند و این وجه شگفت انگیز فیلم است . از این جهت فیلم خیلی به یکی از فیلم های کوتاه مکری ، محدوده دایره ، شباهت دارد .
ورزشی خیالی ، چاقوی عجیب و غریب ، چمدان جادویی و نمایشگری که آینده را نشان می دهد تنها گوشه ای عناصر فانتزی موجود در فیلم هستند که به ما یادآوری می کنند ، باید ذهنیت های واقعی خود را دور بریزیم و خود را در فضای سیال فیلم رها کنیم . چون هرچه بخواهیم بین سیمرغ (نقاشی ) و خون آشام هایی که در آفتاب می سوزند ، ارتباط برقرار کنیم به جایی نمی رسیم .
اگر فیلم بردمن را دیده باشید و آن صحنه هایی را که مایکل کیتون در خیالات فرو می رود و مرد پرنده ای را به جای خودش در آینه می بیند و صدای او را می شنود ، به خاطر بیاورید ؛ می توان گفت تمام فیلم هجوم در فضایی آنگونه سیر می کند . ( البته نوع فیلمبرداری هم بر این شباهت می افزاید )
به نظر می رسد فیلم در یک لحظه ، همان لحظه که علی چاقو را در قلب سامان (یا خواهرش ) فرو می کند و در می آورد ، اتفاق می افتد و بقیه آن در ذهن علی شکل می گیرد .
فیلم از هر لحاظ چه فنی ، چه ایده پردازی و فیلمنامه ، خیلی خیلی خوب است و نمونه اش را حداقل من در سینمای ایران سراغ ندارم .
اشارات سیاسی و فرهنگی و حتی جنسیتی فیلم را هم نمی شود نادیده گرفت . از علائم چسبانده شده روی دیوار راهرو ها ، تا دیالوگ هایی سراسر طعنه و متلک ؛ به گمانم تنها نقطه ضعف فیلم همین رو بودن موضع گیری سیاسی – جنسیتی فیلم است که می تواند مانع از این شود که ما نیز چون علی و سامان «از تاریکی فرار کنیم و در ساحل قدم بزنیم و مثل ققنوس دوباره از خاکسترمان برخیزیم »* .

*اشاره به دیالوگ پایانی فیلم …

 

فرهنگ نویس/ میثم داودی

اخبار مرتبط

  1. محمد علیزاده مهمان خندوانه شد - 21,193 بازدید
  2. بزرگترین نمایشگاه ” بهشت و جهنم” در استان البرز برگزار شد+عکس - 6,051 بازدید
  3. اصحاب هنر و ادبیات از مهمترین عوامل تولید فکر و فرهنگ در یک جامعه است / از راه نویسندگی درآمدی کسب نکردم - 5,627 بازدید
  4. بیوگرافی مینا ساداتی بازیگر سریال تنهایی لیلا + عکس - 5,452 بازدید
  5. پشت صحنه سریال شهرزاد - 5,211 بازدید
  6. روایتی هنرمندانه از امام هشتم/ از ˝قدمگاه˝ تا ˝ضامن آهو˝ فرشچیان - 4,972 بازدید
  7. آغاز سریال 100 قسمتی «کیمیا» از مهر + عکس‌های گرجستان - 4,853 بازدید
  8. اسامی آثار بخش مسابقه جشنواره ملی فیلم فجر ۳۶ اعلام شد - 4,837 بازدید
  9. تشییع پیکر مرحوم علی طباطبائی - 4,659 بازدید
  10. سینمای ایران، سینمای هنری نیست/ با وجود مردم، بازیگران مطرح می شوند - 4,548 بازدید
  11. نمایش سنتی پرده خوانی “معرفی جاذبه های تاریخی شهر کرج” برگزار شد+عکس - 4,129 بازدید
  12. کاریکاتور/از سهل انگاری جناب خوان تا ویزیت دکتر!!؟؟ - 4,074 بازدید
  13. نقد و بررسی کتاب “پرنیان” در فرهنگسرای الغدیر شهریار برگزار شد+عکس - 3,989 بازدید
  14. شب یلدا بهانه ای برای باهم بودن - 3,939 بازدید
  15. «شاهزاده روم» و «پینوکیو» به بخش خارجی جشنواره نوجوانان رفتند - 3,871 بازدید
  16. کاریکاتور/13 آبان؛ روز فریاد مرگ بر آمریکا - 3,770 بازدید
  17. نمي توان بوسيله هنر كسب درآمد كرد/ نويسنده نسبت به كارهايش حكم يك مادر را دارد - 3,751 بازدید
  18. نوشتن مانند نقاشی است باید همه پیرامون را به تصویر کشید - 3,728 بازدید
  19. علی طباطبایی بازیگر جوان به سوی خانه‌ ابدی‌ تشییع شد - 3,693 بازدید
  20. نقاشی دیواری، هنر شهرآرایی - 3,637 بازدید
  21. ترکیب دستاوردهای معماری مدرن و کیفیت فضایی معماری گذشته - 3,541 بازدید
  22. هشت سال دفاع مقدس به روایت تصویر - 3,454 بازدید
  23. مریم قهرمانی:امیدوارم روزی برسد که «مذهب» را از «فرهنگ و هنر» تفکیک کنیم/من واقعاً ولنگاری فرهنگی در استان البرز احساس نمی کنم - 3,444 بازدید
  24. عکس های دیدنی “قاب تنهایی” هنرمند البرزی - 3,422 بازدید
  25. استفاده از ترانه «تولدت مبارک» برای همگان رایگان شد - 3,408 بازدید
  26. عکس های دیدنی طبیعت از قاب دوربین هنرمند البرزی - 3,398 بازدید
  27. وقتی کودکان جنگ در دنیای رسانه را نقاشی می‌کنند! - 3,326 بازدید
  28. جواد رضویان با برنامه ˝سه شو˝ به تلویزیون می‌آید - 3,189 بازدید
  29. حضور در فیلم محمد رسول الله، رایحه ای که زندگی من را دگرگون کرد/ تاثیر کارفرهنگی خیلی بالاتر از هزاران سخنرانی است - 3,071 بازدید
  30. همه چیز این روزها منا… - 3,054 بازدید
سانس های سینما پرشین
1 10 الی 12
2 16 الی 18

زیر سقف دودی

کارگردان: پوران درخشنده

سانس های سینما هجرت
1 10:30الی 12:30
2 16 الی 18

زیر سقف دودی

کارگردان: پوران درخشنده

سانس های سینما ساویز
1 11 الی 13
2 15 الی 17

زیر سقف دودی

کارگردان: پوران درخشنده

تبلیغ شما

تبلیغ شما

تبلیغ شما

تبلیغ شما

تبلیغات